De eerste week - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Laura Bijkerk - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Laura Bijkerk - WaarBenJij.nu

De eerste week

Blijf op de hoogte en volg Laura

16 Februari 2020 | Indonesië, Sanur

Toen ik dinsdag uit het vliegtuig stapte in mijn Nederlandse winter kloffie, kwam mij een heerlijk tropische warmte tegemoet. Zo een waarvan je spontaan begint te zweten en niet meer weet hoe langzaam je moet lopen.

Eenmaal in Sanur werd ik vriendelijk ontvangen bij de studio waar ik verblijf. Ik heb meteen geprobeerd wat te slapen, want er was veel turbulentie tijdens de reis. Daardoor heb ik in het vliegtuig niet kunnen slapen.

De volgende ochtend was de start van mijn Divemaster opleiding en de hele reden dat ik hier ben. Ik heb veel mensen leren en ik ben met mijn instructeur, Nanne, meteen begonnen met het doornemen van hoofdstuk 1 van de theorie. Nanne is ook Nederlands en hoewel mijn Engels best prima is, is het fijn om in het Nederlands te kunnen overleggen. Het eerste gedeelte van de theorie gaat vooral over de rol van een Divemaster. Deze rol mag ik ook meteen gaan vervullen bij de duikschool: ik ontvang gasten, ik zet spullen klaar die meegaan in de bus en boot, ik organiseer de uitrusting en ik neem de planning van de dag door. 

Donderdag heb ik een groep snorkelaars meegenomen op een boottrip naar Padang Bay. Er waren 2 boten: een boot met duikers + instructeur en een boot met snorkelaars + Divemaster in spe (ik). Het was heel gaaf om meteen in de rol van een gids en een leider te stappen.

Vrijdag heb ik samen met een andere Divemaster student scenario’s geoefend, ook in Padang Bay. Daar is een aantal duik locaties die heel geschikt zijn voor beginnende duikers en voor het doen van training. Als Divemaster mag je bijvoorbeeld gecertificeerde duikers meenemen naar een locatie als deze om ze te laten zien wat de wateren rondom Bali te bieden hebben. Deze duik heet een Discover Local Dive. Ik mag de duikers laten zien hoe prachtig het is onder water en ik mag bijzonder zeeleven aanwijzen. Ik moet natuurlijk weten waar ik rekening mee moet houden tijdens zo’n duik. Dan gaan we een heel lijstje af: 

- Ik start ’s ochtends op de duikschool om 7:00 uur om alle spullen voor de dag klaar te zetten (luchtflessen, duikpak, vinnen, lood, vest, masker, duikcomputer, handdoeken, koelbox met drinken, etc.). 

- Daarna ontvang je de gasten en neem je het papierwerk met ze door. 

- Dan rijden we met z’n allen in de bus naar de haven toe. Tijdens deze rit ben je eigenlijk al bezig met het doornemen van de dag. Je vertelt wat we gaan doen als we aankomen in de haven, waar je naar het toilet kan, waar we de set op gaan bouwen, waar we in de boot stappen, wanneer we gaan lunchen, hoe laat we weer terug gaan en waar we de logboeken gaan invullen. 

- Op locatie en na het opbouwen van de set komt de briefing voor de duik. Je vertelt de naam van de plek, waarom het zo heet en wat je kunt aantreffen op de bodem. Je vertelt hoe en waar we te water gaan en hoe en waar we er weer uitgaan. Welke richting we op gaan en of er stroming staat, wat de signalen zijn onder water, etc. Dit kan best lastig zijn! Er zit natuurlijk nog geen routine in, maar ik heb nog 5 weken om dit te oefenen :)

Zaterdag heb een navigatie oefening gedaan tijden mijn tweede diep duik. Ik volg namelijk naast mijn Divemaster opleiding ook een Deep Dive Course. Dat betekent dat ik straks als Divemaster naar 40 meter mag. Nanne had een ei en een cola flesje meegenomen naar 30 meter diepte. Daar is een omgevingsdruk van 4 bar (2x zoveel als in een autoband!). Hij opende het flesje en daarna het ei. Wat denk je dat er gebeurde met de cola en het ei?

Deze duiken waren vooral gaaf omdat ze op een van mijn favoriete plekken waren: Het USAT Liberty scheepswrak uit de WOII in Tulamben. Ik heb geleerd hoe ik kan navigeren aan de hand van omgevingsfactoren en met kompas. 

Vandaag is het zondag en heb ik mijn eerste vrije dag. Ik heb nog niet echt de tijd gehad om de omgeving te verkennen. Ik weet waar de supermarkt is, waar ik de duikschool is en waar mijn huis is. Maar ook die rij ik nog wel eens voorbij haha! Vandaag ga ik de toerist uithangen en met een koffie aan het strand zitten. Het wordt tijd dat mijn lichaam wat zonnestraaltjes vangt, want in een duikpak word je niet bruin. Nou ja, alleen mijn gezicht langs het masker en mijn handen. Ik noem het de divers tan. Misschien wordt dit de nieuwe mode? 


  • 16 Februari 2020 - 13:57

    Alida:

    Leuk Laura, en je hebt al een hondje ;-)
    Het was ook erg leuk om even met je te skypen, het lijkt dan net of je niet heeeeeel ver weg bent.
    De eerste weken zullen vooral vermoeiend zijn, alles is nieuw. Bovendien wil je alles in één keer goed doen.
    Gelukkig kan je nu wel je huisje terug vinden.

  • 16 Februari 2020 - 16:05

    Pake & Beppe:

    Hallo Laura Heel leuk.... wat een belevenis zeg Geweldig om dit zo lezen en ook nog met mooie foto's er bij prachtig hoor. de verslagen kopieer ik even dan kunnen wij het nog eens door lezen. Het is voor ons allemaal nieuw … Ver weg en toch dicht bij. even een appje sturen is ook leuk. Lieverd doe je best .Wij denken aan jou en aan Robert.. Groetjes Pake & Beppe Franeker

  • 16 Februari 2020 - 18:24

    Erik:

    Hoi Laus, Leuk verhaal hoor. Je maakt ook wel lange dagen zeker. Je huisje ziet er leuk uit, je huisdieren ook trouwens :-). Wat gaaf dat er een goed eethuisje bij je in de buurt is, kun je bij veel zaken ook je maaltijd meenemen? Vergelijkbaar met Thailand denk ik, lekker eten voor een habbekrats! Maar als ik het zo lees, zijn het drukke, ook leuke, dagen voor je. De zondag maar gebruiken om lekker te relaxen. Volgende keer Skypen we allemaal! :-) Dikke knuffel

  • 16 Februari 2020 - 19:22

    Seerp En Tetsie :

    Hey Laura. Dacht nu reageren wij ook. Pake en Beppe zijn er erg fanatiek in om te reageren. Kunnen wij niet achterblijven. Mooi dat het allemaal zo goed gaat in Bali. Nu begint de tweede week alweer. Het zal wel druk zijn met lessen en leren. Ook mooie foto ‘s stuur je naar ons. Succes maar weer deze week. Groetjes van ons.

  • 16 Februari 2020 - 22:12

    Taddy:

    Lieve Laura, leuk om je verslag te lezen.
    Je bent al gelijk hard aan het werk.
    Die tropische warmte went snel denk ik

  • 18 Februari 2020 - 11:38

    Oma Van Der Heide:

    Dag Laura,

    Wat een verhaal, sjongejonge....
    Bijzonder knap van je, en zo ver van huis.
    Robert zal jou wel erg missen en ik denk jij hem ook.

    Liefs, oma

  • 24 Februari 2020 - 22:06

    Corrie:

    Wauw Laura, meteen vol aan de bak zo te lezen! Gaaf hoor!
    Zet m op en veel plezier!

    Enne, wat gebeurde er nou met die cola en dat ei?

    Groetjes
    Corrie

  • 05 Maart 2020 - 09:24

    Tineke:

    Hoi Laura
    Wat leuk om op deze manier wat mee op jouw avontuur te gaan.Net ingestapt en alles gelezen en foto’s bekeken, superleuk !,
    Geniet ervan
    Groetjes Tineke(Kompas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 09 Juli 2019
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 7787

Voorgaande reizen:

10 Februari 2020 - 01 Augustus 2020

Duikopleiding op Bali

11 Februari 2013 - 24 Juni 2013

Zuid-Afrika

Landen bezocht: